ESTUDIO DE MATUTE

Please download to get full document.

View again

All materials on our website are shared by users. If you have any questions about copyright issues, please report us to resolve them. We are always happy to assist you.
 12
 
  ESTUDIO Ana M Matute, la magica realidad por Anabel S6i.z Ripon· Con cienzu do an6Jisis de las obras y de los personajes que AnaMaria Matute, uno de los valores mas solidos de nuestra literatura, concibio pensando en el publico infantil y juvenile La mayoria suelen ser historias intimistas, entre la realidad y la fantasia, protagonizadas por «niiios pocos corrientes» 0 «niiios con problemas» que buscan su propio yo, e intentan afianzar su personalidad. L--_----' los titulos emblematicos so
Related documents
Share
Transcript
  ESTUDIO Ana M Matute,lamagicarealidad Concienzudoan6JisisdelasobrasydelospersonajesqueAnaMariaMatute,unodelosvaloresmas solidos denuestraliteratura,concibiopensandoenelpublicoinfantilyjuvenileLamayoriasuelenserhistoriasintimistas,entrelarealidadylafantasia,protagonizadaspor«niiiospocoscorrientes» 0 «niiiosconproblemas»que porAnabelS6i.zRipon· buscansupropioyo,eintentanafianzarsupersonalidad. EIsaltamontesverde,EIpolizendelUlises 0 EIverdaderofinaldelaBellaDurmiente, sonlostitulosemblematicossobrelosqueseapoyaesteestudio,quenosdescubretambienpartedelabiografiadeestaautora,marcadatempranamenteporelimpactodelaguerracivil L--_----' espaiiola.  A naMariaMatute(Barcelona,1926),nacidaenelsenodeunafamiliaburguesa,repartiosuinfancia y adolescenciaentreMallor-ea,Barcelona,Madrid y Mansilla,enCastillalaVieja(laArtamiladesusnovelas).Hastalos 10afiosvivio tantoenBarcelonacomoenMadrid,acausadeltrabajodesupadre.LosveranoslospasabaenlaSierradeCameros y, alos 8 afios, pararecuperarsedeunaenferme-dad,fueaviviraliiun afio consusabue-los, 10 cualmarc6einfluyoensuvida y ensuobra.Ellamismareconoce:«Creo ESTUDIO queestetiempofuedecisivoparami.LasgentesdelcampodeCastilla,susproblemas,suatrozluchaporlavida,semerevelaronporprimera vez» 1 Ninaprecoz,escritoraprecoz Se educe enuneolegiodereligiosas,lasDamasNegras, y sufrio, atempranaedad,laGuerraCivil.Esaexperienciafuetanduraqueinclusoapareceensusobrasdedicadasalos nifios. Pensemosen 10 dificilqueeshablardelaguerraalos nifios y en como AnaMariaMatuteescapazdehacerlosinperderrealismo,peroapelandoa 10 unicoquenopode-mosdejamosarrebatarnunca:lailu-sion,Veamosunfrag-mentode Carnavalito: «Deestaformaatravesa-roncampos y aldeasabandonadas,rotas y negrasdehumo.EntodaspartesCamavalitohalla-baalgunaeosabuena:espigascaidas,amapolas,unarosaateridas y tristeentrezar-zales,ungri- 110 quecantabadestemplada-menteentrelas minas... » 2 Portodoellonodebeextra- fiarnos dema-siadoqueAnaMariaMatutecomente,acereadesuinfancia y enrelacionasutrabajodeescri-toraque:«Nosineiertazozo-brahedeeon-fesarquesiem-prefuien10querespectaaesta vocacion,eso tanhorriblequesue-IeIlamarseninaprecoz.. »3 AnaMariaMa- tute ha reparti- dosuactividad IJ jOsE MARiAP~M,lOSN1NoSTONTOS,DESTlNO,1992. 8 CLIJ84 literariaentreelambitoadulto y elinfantil.Esunaexcelentenovelista,deestilopropio y vigorosoquenuncasedejallevarporlasmediastintas.Tratasinhipocresias y sinafectadasensibili-dadtodoslosproblemasdeunaepocaqueellavivio y sufriodecerca.«Misobras-decIara-sondesagradables».Y afiade: «Yonohevenidoatraeroslapaz». 4 Ensusnovelasparaadultos se notamucholamarcadelaGuerraCivilespa-nola y desussecuelas,aunque,desdesiempre,elninoes y hasidosupersona-jefavorito.Setratadelninoque «suefia conunasalasparahuiryserefugiaenunrinconsolitario,seaisla,Seproclamaenunadultoparaproclamarsudesi-lusion,quevuelvelaespaldaalmundodespuesdehaberexperimentado,denun-ciadolaodiosahipocresia» 5 Yenestalineaclara y sincerasesimasuobra.AnaMariaMatute,noobstante,adviertequehaescogidolaliteratura«comounmedio,para mi elmasapro-piadoyelmaseficaz,paracomunicaraloshombreslaideaquemehehechosobreellos y expresarlesmisolidaridadconsudolordevivir». Ycontinua:«Elverdaderotalentodelescritorconsisteenpoderlevantarenunaimagen,enunapalabra,suindignacion,desagrado,deseodejusticia» 7 Nodebemospasarporalto,pues,lasobrasdedicadasallectoradulto: LosAbel (1948),finalistadelPremioNadalen1947; LasLuciernagas, finalistadelNadalen1949,cuyaversionrevisadaycorregida,yasincensura,hasidopubli-cadaen1993; FiestaatNoroeste (1953), PremioCafeGij6n1952; Pequenotea-tro, PremioPlaneta1954); Enestatierra (1955); Losniiiostontos, veintiun rela-tossobrelaexperienciadelos nifios durantelaguerra; Eltiempo (1956); Loshijosmuertos, PremiodelaCritica1958 y PremiaNacionaldeLiteratura1959; Primeramemoria (1959),PremioNadal,primerapartedelatrilogia Los merca- deres;Lossoldados!lorandenoche (1964),PremiaFastenrath,segundapar-tedelatrilogia; Latrampa (1968),ter-.cerapartedelatrilogia.Hapublicadotambienensayos: Afamitaddelcamino (1961) y Elrio (1963);novelascortas,cuentosyrelatos: HistoriasdelaArta-mila,Elarrepentido (1961) y Algunos  muchachos (1968).Suobra,insistimosenello,Ilevalamarcadelinconformis-rnoyluchacontralasinjusticiasdetodotipo. EIcaminodelaternura AnaMariaMatutesecasoen1952 y en1954naciosuhijoJuanPablo.Esundatonos610biografico,sinodecisivo y afortunadoparalaliteraturainfantilespanola,porqueAnaMariaMatuteempezoaescribircuentosinfantilesparasuhijoJuanPablo,suinspiradoryprimerdestinatario.En1956publicasuprimerlibrodecuentostitulado EIpaisdefapizarra. Conestaobra,yotrasmuchasqueIeseguiran,AnaMariaMatuteretomaalanifiezysedirigedirectamentealosnifios,aquienesquie-re y respeta,aquieneshabla y porquie-nesderrochatemura.RosaRomadefinesuprimercuentodiciendoquees«una WENCESIAOMASIP,PAULINA,lUMEN, ! 986 fantasiaparanifios,conlaqueparecevengarscalmismotiempodelasmate-maticasyproclamaralasletrasvence-doras.Cuentoconelquetalveztambienhapretendidosimbolizarelmaterialis-moqueaprisiona,ylasletras,lapoesiaredentora» 8 Hayquedestacarque,paralelamente,AnaMariaMatutesiguesudoblecami-nodeescritora;porunlado,laautoraqueobservaelmundorealynosecallasusdefectos y, porelotro,laescritora-nina,conpalabraclaraydulce,quesedirigeasuhijoyatodoslosnifiosqueaunnosabendelasmezquindadespor-queestanempezandoaleer.Poreso,cuandolaescritoraparaadultospasaporperiodosdemutismoliterariocomo,porejemplo,elqueatraviesatraslapublicacionde Loshijosmuertos, enqueunmomentodecrisis y desanimopersonalIeimpideescribir,buscarefu-gioenlamagia y laensofiaciondesuslibrosparanifios.Yasinacen Paulina 9 CLIJ84 (1960)Y Elsaltamontesverde (1961), Paulina eslahistoriadeunaninade10afios,losquetenialaautoraalesta-llarlaguerra,perocstambicnlahistoriadeunaamistadydeunacomprensi6nquesololosnifiospuedendar. Elsalta-montesverde esunodeloscuentosmashermososquesepuedenleer,enelquesecombinaelamorhacialosseresmasdesvalidosconunlirismoimpecable,queesunadelasgrandescualidadesdelaobradeMatute.CuandoJuanPablocumple8afiossumadreIeescribeotrocuento, Caballitoloco (1961),unanarraciondulceyrepo-sadaquenosdaunalecciondeamorentreuncaballoyunnifioduroydes-piadado.Sussiguientestitulosson: EI polizon delUlises (1964), Carnavalito y EIaprendiz (publicadasen1972,aun-quefueronescritasantes), Solounpiedescalzo (1983) y, trasunlargoparente-sisenestaespecialidad, ElverdaderofinaldelaBellaDurmiente(1995). ParaAnaMariaMatutelainfanciaesunmomentacrucialdelavida:«Enlainfanciavivimosdeunamaneratotal 10 quedespuesnosocurreenelrestodelavida.Lavidanoessinounarepeticiondelosmotivosmasimportantesdenues-trainfancia».?Y,ensuultimolibro,delquehablaremosmasadelante,sigueconestaidea:«Afindecuentas,habianacido y crecidoalli,yunopermaneceapegadoasuinfanciay,cuantosmasaliospasan,menosadviertelosdefectosquepudieratenerelentomodondetranscurrio» 10 Amenudo,desdesectoresdeopinion y decritica,sehahabladodelaisla-mientoylasoledadescogidadeAnaMariaMatutecomosiellofueracensu-rable.Yesque,comomuybienexplicaRosaRoma:«EIescritornoes,nodebeser,undivo,yaquesuobranaceenesemundotansuyo,intimo,desconocido,quedebepermanecerinalterable.Noestampocounagentequehayadeprego-narsuslibroscomounobjetoqueven-der.PeroenAnaMariahaycomoungri-todesesperadoexigiendoquenosesaltenlasbarrerasquelaprotogen». :Lamayoriadesuscuentoshansidotraducidosalaleman,franceseingles, y algunostambienalruso.japonesyucra-niano.Comoautoradeliteraturainfantilharecibido,entreotros,lossiguientes  ESTUDIO premios:elLazarillo,en1965,por ElpolizondelVlises; elPremioNacionaldeLiteraturaInfantil,en1984,por Solo un piedescalzo yelCiutatdeBarcelo-na,en1995,por ElverdaderofinaldelaBellaDurmiente. Hasido,adernas,candidataalPremioAndersenen1970yen1984(en1972eljuradodeestepre-mio le concedi6unamenci6nespecial)y,finalmente,laUniversidaddeBostonhafundadola«AnaMariaMatuteCollection»,queconservatodossusmanuscritos. Niiios poco corrientes LashistoriasquenoscuentaAnaMariaMatutesontiernasyentrafiables,peronuncagratuitasyfaciles,Sonrela-tospreciososquecombinanelfondoconlaforma,paraconseguirqueelnifioolanifialectoresasumansupropiopro-cesoevolutivo.Suelenserhistoriasinti-mistas y reconcentradas,de «nifios conproblemas» 0 «nifiospococorrientes»:unninoalqueIehanrobadolainfanciaen Caballitoloco; unnifiosinvozen Elsaltamontesverde; unninociegoquesufreen Paulina; unanifiaquepierdeunzapatoen Solounpiedescalzo, ydosnifioshuerfanosen Camavalito y en ElpolizondelUlises. Sonnifiossolitarios,diferentes,quevanbuscandosupropioyo.ComobiendiceAlfredoGomezCerda:«Escribirlibrosintrapsiquicos,desuperaci6ndeproblemas,deconflic-tospersonales,suponequeelautortienequevivirespecialmentecercadesuspersonajes.Tienequeestablecercompli- 10 CLlJ84 cidades.Tienequeidentificarsecontodos,emocionarsecontodos,sufrircontodos... ».12 TrasleeraAnaMariaMatute,yhablodesdelaopticadeunadultoqueseresis-teaperderlainfancia,nosquedamosconunregustoagridulceynostalgico,aunquepositivoyesperanzadorporquelaalegria,nosdicelaautora,nacedel corazon deunomismo: ese esel lugar dondehayquebuscarprimero.Sus nifios son,pues,seresquequierenafian-zar, 0 conocer 0 dominarsupersonali-dad.Son nifios que estan creciendoyqueseencuentrancontodaclasedeobs-taculos,Unodelospeoreseselquelesponelasociedad,elgrupocomomasa 0 comomuchedumbre.Estegrupoessiemprenegativoparalaescritora,por-quesolosabehablarcomoensordina,sinimportariesilosrurnoresquetraeyllevasonciertos.Loimportantesonlospersonajesindividuales,quesabenescu-charycomprender.~LosrelatosdeAnaMariaMatutesue- z' leninscribirseenelterrenodeloscuen- ! osmaravillosos,aunque,adiferenciadeestos,elprotagonistaessiempreunninonormal,unninocondudas,con~problemas,connecesidaddeamaryser~amado,ydeaceptaryseraceptado.El c; lectorseencontraraconunaseriede ;;:; 8 personajesquenoestanprefiguradosde~antemano,quesoncapacesdeevolucio- nar, que le ensefianlospasosque el tam-bienpodraseguirenlavida,quenoIepintanunasociedaddulceyagradable,sinoqueIedescubrenquehayotrospro-blemasqueelaunnoaciertaaentender.Amenudointervienenelementosina-nimados 0 animalesqueayudanalninoensulargocaminohaciasimismo,queIeayudanaentrarenelmundoadultosindejardeladolamagiaylafantasia.Nohaymuchos dialogos enestasobras,perosifrasesenformaderetazos,dememoria,quenostransportanaunaatmosferaevocadora.EIescenariodelasobrasdeMatutesueleserelcampo,nolaciudad.Yesquealaautoraleintere-saelcontactodirectoconlosorigenes,conlanaturaleza,endondeelninopue-deaceptarsecomoesyvolvera10puroyesencial,donde pueden desarrollarsesushistoriasdeamistad,desolidaridad,decarifioyamor.Lacualidadinnegabledelaprosade
Related Search
We Need Your Support
Thank you for visiting our website and your interest in our free products and services. We are nonprofit website to share and download documents. To the running of this website, we need your help to support us.

Thanks to everyone for your continued support.

No, Thanks